Leestijd 2 minuten
Bewerkt op 9 oktober 2025

Bidirectioneel laden

Bidirectioneel laden betekent dat een elektrische auto niet alleen stroom kan opladen, maar ook terugleveren aan het net of aan een gebouw. De auto fungeert dan eigenlijk als een grote batterij op wielen. Zo is het mogelijk de accu dubbel te gebruiken: voor mobiliteit én als energieopslag.

Deze techniek wordt vaak aangeduid als Vehicle-to-Grid (V2G) of Vehicle-to-Home (V2H). Bij V2G levert de auto terug aan het elektriciteitsnet, bij V2H voedt de auto bijvoorbeeld een woning of bedrijfspand. Hierdoor zijn voordelen te behalen. In Nederland rijden inmiddels honderdduizenden elektrische auto’s; samen vertegenwoordigen die een enorme opslagcapaciteit en flexibiliteit die nu nog grotendeels onbenut blijft.

Bidirectioneel kan helpen om pieken en dalen in het net op te vangen. Als er een overschot is, kunnen auto’s laden. Als er schaarste is, kunnen ze ontladen. Voor de eigenaar kan dit financieel aantrekkelijk zijn.

In energiehubs is bidirectioneel ook interessant: omdat elektrische auto’s veelal overdag op locatie staan kunnen meerdere auto’s tegelijk bijdragen aan lokale balans en flexibiliteit. Zo wordt de elektrische auto een potentiële speler in de energietransitie.